Studia podyplomowe Poznawczo-behawioralna terapia dzieci i młodzieży z uwzględnieniem terapii schematów
Opis studiów:
Dwusemestralne studia podyplomowe „Poznawczo-behawioralna terapia dzieci i młodzieży z uwzględnieniem terapii schematów” dedykowane są absolwentom studiów wyższych (magisterskich lub jednolitych magisterskich) z zakresu psychologii, pedagogiki, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, a także ratowników medycznych pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Studia podyplomowe zostały stworzone przy współpracy i z wykorzystaniem wieloletniej praktyki i wiedzy managerów dużych placówek zdrowia psychicznego w Warszawie.
Celem studiów podyplomowych jest zdobycie przez słuchaczy rzetelnej wiedzy i umiejętności terapeutycznych wykorzystywanych w leczeniu zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży, w oparciu o zasady i praktykę terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematów.
Program studiów ukierunkowany jest na rozwijanie umiejętności praktycznych, możliwych do zastosowania bezpośrednio po ukończeniu studium. Zajęcia prowadzą doświadczeni psychoterapeuci, którzy podzielą się ze słuchaczami zarówno swoją wiedzą jak i umiejętnościami terapeutycznymi.
W poszczególnych modułach prowadzący przedstawią założenia teoretyczne, wprowadzenie opisujące zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego zgodnie z klasyfikacją ICD 11, następnie zasady postępowania terapeutycznego i rozwiązania praktyczne. Wykładowcy będą pracować w oparciu o studia przypadków, słuchacze będą mogli także przedstawić swoje doświadczenia z pracy z dziećmi i młodzieżą lub też poddać swoją pracę superwizji.
Cena studiów podyplomowych:
W dwóch ratach 2*5500 zł = 11000 zł
W czterech ratach 4*2750 zł = 11000 zł
W dziesięciu ratach 10*1150 zł = 11500 zł
Program studiów podyplomowych: 140 godz. (40 pkt. ECTS):
BLOK I
TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA I TERAPIA SCHEMATÓW
- Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematów.
- Badania naukowe i dowody na skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematów – state of art.
- Procesy poznawcze, aspekty formalne i treściowe i ich zniekształcenia w terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematów.
- Terapia poznawczo-behawioralna i terapia schematów, a inne podejścia terapeutyczne w aspekcie diagnozy, konceptualizacji problemu oraz wyboru ścieżki terapeutycznej.
- Zasady pracy i plany terapeutyczne w terapii poznawczo-behawioralnej oraz schematów.
- Case studies.
BLOK II
ZABURZENIA LĘKOWE
- Etiologia zaburzeń lękowych
- Kryteria diagnostyczne zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży
- Konceptualizacja przypadku w terapii poznawczo-behawioralnej i ACT
- Praca z ciałem: metody redukcji stresu - relaksacja z elementami mindfulness
- Metody behawioralne: ekspozycja i eksperymenty
- Praca z myślami charakterystycznymi dla zaburzeń lękowych z zastosowaniem metod terapii poznawczej i ACT
- Omówienie protokołów i planów terapeutycznych o potwierdzonej efektywności
BLOK III
ZABURZENIA AFEKTYWNE, DEPRESJA, MYŚLI I ZAMIARY SAMOBÓJCZE
- Diagnoza ICD 11 i DSM 5 zaburzeń nastroju, przegląd narzędzi do diagnozy nastroju, testy kliniczne i przesiewowe, co jest przydatne dla terapii?
- Terapia zaburzeń nastroju.
- Myśli samobójcze, intencja i prawdopodobieństwo prób samobójczych, jakimi narzędziami do oceny zaburzeń dysponujemy?
- Interwencje w sytuacji kryzysu suicydalnego.
- Praca długoterminowa z pacjentem po próbie samobójczej.
- Kolejne próby samobójcze, ocena zjawiska, interwencje u dzieci i młodzieży, także próby samobójcze w trakcie trwania psychoterapii. Co robić?
- Case studies.
BLOK IV
DYSFORIA PŁCIOWA
- Dysforia płciowa, niezgodność płciowa - jak opisuje się zjawisko transpłciowości w ICD-11 i DSM-5. Historia medykizacji i depatologizacji doświadczeń osób transpłciowych.
- Tożsamość płciowa jako podstawowa warstwa ludzkiej seksualności.
- Rozwój psychoseksualny człowieka a odkrywanie tożsamości płciowej.
- Transpłciowość u dzieci i osób nastoletnich.
- Proces korekty płci - tranzycja medyczna, sądowe uzgodnienie płci.
- Model świadomej zgody w opiniowaniu dla osób transpłciowych i niebinarnych, zalecenia Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego.
- Queerowanie terapii - postawa afirmująca w pracy psychologicznej z osobami należącymi do mniejszości seksualnych.
BLOK V
RZECZYWISTOŚĆ POSTCOVIDOWA, UZALEŻNIENIA OD SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH, OD ALKOHOLU, BEHAWIORALNE, ZNIEWOLENIE LEKAMI
- Rodzaje i klasyfikacja uzależnień – ICD 11 i DSM 5.
- Narzędzia diagnostyczne, czy arkusze obserwacyjne wystarczą?
- Modele pracy z nastolatkiem i jego rodziną, terapia schematów i poznawczo-behawioralna.
- Techniki pracy z młodzieżą.
- Kiedy oddział zamknięty?
- Rodzina dziecka z uzależnieniem, czynniki podtrzymujące uzależnienie.
- Metody pracy z rodziną dziecka z uzależnieniem.
- Case studies.
BLOK VI
RODZINA W KRYZYSIE. PARA W KRYZYSIE
- Rozpoznawanie kryzysu w rodzinie.
- Analiza biograficzna członków rodziny (zasoby, traumy, trudne doświadczenia)
- Analiza czynników przeciążających rodzinę obecnie.
- Kryzys rodziny czy kryzys pary?
- Cele terapeutyczne w kryzysie rodziny.
- Cele terapeutyczne w pracy z kryzysem pary.
- Metody pracy z rodziną w kryzysie. Metody pracy z parą.
- Case studies.
BLOK VII
ADHD I ZABURZENIA EKSTERNALIZACYJNE
- Etiologia zaburzeń eksternalizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem ADHD
- Kryteria i metody diagnostyczne zaburzeń eksternalizacyjnych
- Powikłania ADHD – na co zwrócić uwagę planując terapię?
- Skuteczność różnych podejść terapeutycznych, rekomendacje i dobre praktyki
- Co terapeuta widzieć powinien na temat farmakoterapii ADHD?
- Metody poznawcze i behawioralne w pracy z osiowymi objawami ADHD
- Treningi umiejętności wychowawczych dla rodziców
- Jak rozmawiać z dziećmi o ADHD?
- Protokół terapii poznawczo-behawioralnej ADHD u nastolatków
- Specyfika kontekstu terapii zaburzeń opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń zachowania
- Możliwości aplikacji metod terapii z III fali CBT – praktyczne wskazówki
BLOK VIII
DIAGNOZA I TERAPIA TRAUMY W WIEKU ROZWOJOWYM
- Trauma uwspólniona. Doświadczenie wojny i jej następstwa dla pacjentów w wieku rozwojowym. Różnice kulturowe i praca z dzieckiem i jego (niepełną) rodziną w Polsce.
- Trauma dziecka diagnoza, metody diagnostyczne.
- Objawy, konsekwencje traum okresu dziecięcego w kontekście kolejnych faz rozwoju dziecka.
- Algorytmy postępowania. Terapia poznawczo-behawioralna, terapia schematów.
- Wtórna wiktymizacja jako problem terapeutyczny.
- Case studies.
Warunki przyjęcia:
Warunkiem przyjęcia na studia jest złożenie dokumentów, w tym odpisu dyplomu ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych pięcioletnich studiów magisterskich oraz uiszczenie opłaty rekrutacyjnej.
Warunki ukończenia:
Zaliczenie studiów następuje na podstawie zaliczeń poszczególnych modułów oraz końcowej rozmowy zaliczeniowej podczas ostatniego zjazdu. Słuchacz powinien się wykazać wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi nabytymi podczas trwania studiów i w ramach pracy własnej.
3.00-3.49 | dostateczny |
3.50-3.70 | dostateczny plus |
3.71-4.20 | dobry |
4.21-4.49 | dobry plus |
4.50-5.00 | bardzo dobry |
Kierownik studiów podyplomowych:
prof. dr hab. n. o zdr. Ewa Mojs
Czas trwania studiów:
Program obejmuje 140 godzin. Studia będą trwać dwa semestry i będą prowadzone w systemie zaocznym, w sesjach sobotnio-niedzielnych.
Liczba godzin w I semestrze: 70
Liczba godzin w II semestrze: 70